Stor videnskabelig undersøgelse: 10 følelser, der sender din kunde i købsgear

Omfattende undersøgelser fra Harvard kortlægger de 10 følelser der mest effektivt udløser køb. Der er penge i følelser. Rigtigt store penge. Længere nede kan du læse helt præcist, hvor store penge.

Fornuften er nødvendig basis. Fornuft holder os gode venner med banken, arbejdsgiveren og af og til den bedre halvdel. Fornuft løser problemer, holder hverdagen på skinner og skåner os for unødvendigt bøvl.

Men fornuft er ikke ”wow!!”, ”yes!!”, kærlighed, stolthed, lettelse eller øjeblikket du aldrig glemmer.

Det er følelserne, der får os helt op at ringe. Og 90 % af købsbeslutninger er mere eller mindre drevet af følelser. Selv om de fleste af os ynder at tro, at netop vi er undtagelsen og sååååå fornuftige. Men det underbevidste er en tavs, men stærk medspiller, der følger sine egne veje – og her er følelserne konge.

Top 10 følelser, der udløser køb

  • Skille sig ud fra mængden, blive opfattet som noget særligt
  • Føle rolig tiltro til fremtiden
  • Føle velvære og balance uden stress, konflikt eller trusler
  • Føle sig fri og uafhængig, uden forpligtelser eller begrænsninger
  • Dyb, overvældende glæde ved at deltage i noget sjovt og spændende
  • Føle tilknytning og tilhørsforhold, være en del af en gruppe eller være som nogen man beundrer
  • Mærke troen på natur og miljø som ophøjet, gøre noget for at beskytte fælles livsbetingelser
  • Være den man ønsker at være, indfri egne idealer og længslen efter at vokse som menneske
  • Føle sig sikker i troen på, at fundamentet står fast, så man trygt kan forfølge drømme og mål
  • Føle menneskelig succes i livet, føle mening hinsides penge og status

Hvad er forskellen på en godt tilfreds kunde og en begejstret kunde?

Den er stor, meget stor. Begejstrede kunder er en guldgrube og dobbelt så lønsomme som de, der ”bare” er godt tilfredse.

For den begejstrede kunde er ramt på både fornuften og følelserne, og det gør en kolossal forskel. Begejstrede kunder gi’r det glade budskab videre, og en god historie eller et godt tip vandrer med lynets hast, særligt på sociale medier.

Derfor kan dine kunders begejstring blive virksomhedens vækstmotor og livsforsikring.

I artiklen ”The New Science of Customer Emotions” fra Harvard Business Review kan du læse mere. Fx om:

  • Der er 52 % større indtjening for de produkter/brands, som formår at koble sig på ovennævnte top 10 følelser
  • Forskelle på, hvordan disse følelser virker i forskellige kategorier. Fx bank, hotel, apps, rengøringsmidler, fastfood, casino besøg og e-business.
  • De omfattende undersøgelser bag de 10 købstriggere.

The new science of customer emotions”, https://hbr.org/

Vil du vide mere om følelsernes kraft og landvindingerne inden for adfærdspsykologien og hjerneforskningen?

Se foredragskatalog eller lad os ta’ en snak.